به مناسبت بزرگداشت پروفسور زهتابی
بابک تسوجلی بابک تسوجلی

 

تاثیر گذاری افراد در جامعه به نسبت تاثیر آن ها در افکار عمومی مورد مطالعه قرار می گیرد و مناسب است شخصیت های فرهنگی و علمی هر جامعه ای نیز در همان جامعه و بوسیله مردم آن مورد تکریم و اعزاز قرار بگیرند .

سال روز در گذشت پروفسور محمدتقی زهتابی ( ۲۲ آذر ۱۳۰۲ شمسی  ـ  اول دی ۱۳۷۷ شبستر ) ملقب به گیریشچی که در برخی از آثارش با نام م. شبیسترلی نیز تخلص می کرد یکی از روزهایی است که دوست داران فرهنگ و زبان و تاریخ ترکی آذربایجانی آن را به خاطر سپرده و در آن روز با حضور بر سر مزار وی ، یادش را گرامی میدارند  .

دلیل ماندگاری ایشان در افکار عمومی را شاید بتوان در دیدگاه های علمی و مبنتی بر روش های تحقیق علمی ایشان دانست .

استاد زهتابی هیچگاه به مانند بعضی‌ها ـ که متاسفانه تعدادشان در جامعه ما روز به روز در حال افزایش است ـ در مقابل سئوالی که جوابش را نمی‌دانست، از خود جوابی در نمی‌آورد و معتقد بودند که باید با جستجوی علمی جواب پاسخ ها را پیدا کرد . همین خصوصیت ایشان باعث شده بود تا همگان بر دیدگاه علمی ایشان تاکید کنند .

امسال از سوی برخی از افراد منتسب به برخی جریان های خاص در درون حرکت ملی آذربایجان با نام سال پروفسور زهتابی اعلام شده است و بر این اساس قرار شده است در تاریخ 6 مهر 1392 برابر 28 سپتامبر 2013 کنفرانسی در باره زندگی و آثار ایشان در ترکیه برگزار گردد .

به نظر میرسد نفس عمل دارای اشکالی نباشد هر چند با نگاهی به ترکیب اعضای فعال در این زمینه می توان به برخی از نیات نه چندان خوشایند آن ها پی برد ، اما نکته مهم در این نهفته است که برپایی نشستی درباره مشاهیر فرهنگی و علمی آذربایجان باید در چهارچوب دیدگاه های علمی آن مشاهیر و در زادگاه یا خواستگاه آن ها انجام می شد که در غیر این صورت با کمال تاسف باید اذعان شود که مشاهیر فرهنگی آذربایجان در کوران تصمیمات احساسی و فوری ، توسط کشورهای دیگر مصادره شده و می شوند.

9مرداد1392 شمسی

 


August 13th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.







پيام تسليت شما


  • پيام شما پس از بازبینی منتشر خواهد شد.


نام (لازم):
پست الکترونیکی (نمایش داده نمیشود):
پيام شما:
 
 
مشعل